آدرس

تهران، رسالت، فرجام

آدرس

تهران، رسالت، فرجام

دلایل لرزش کابین آسانسور و راه‌ های جلوگیری از آن

فهرست مطالب

امتیاز خود را ثبت کنید

به دلیل استفاده زیاد از آسانسور در برخی از مراکز مانند بیمارستان‌ها احتمال ایجاد لرزش کابین آسانسور وجود خواهد داشت. این موضوع به عنوان یکی از دغدغه‌های مصرف‌کنندگان شناخته می‌شود؛ چراکه معمولاً یکی از نشانه‌های ایمن بودن آسانسور نداشتن لرزش در کابین است. در صورتی که به این مهم در طولانی مدت توجه نگردد امکان به‌وجود آمدن خرابی‌های بیشتر و مشکلات ناشی از آن وجود خواهد داشت. بنابراین نیاز است تا دلایل لرزش کابین آسانسور و راه‌های جلوگیری از آن را بدانید.

لرزش و صدا در کابین آسانسور‌ها

یکی از دغدغه‌های کاربران در زمان استفاده از آسانسور وجود لرزش در آن است. این موضوع برای معماران ساختمان و افرادی که قصد نصب آسانسور را در ساختمان‌های پررفت‌وآمد دارند بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه ترافیک بالا و استفاده زیاد از آسانسور باعث استهلاک بیشتر آن خواهد شد و در برخی از مواقع موجب به‌وجود آمدن لرزش در آن می‌شود. این لرزش در رخ دادن خرابی‌ها و حوادث جبران‌ناپذیر نقش اساسی خواهد داشت.

بدون شک برای بسیاری از کاربران و استفاده‌کنندگان از آسانسور این موضوع اتفاق افتاده که در زمان استفاده از آسانسور متوجه لرزش کابین ‌شوند. لرزش می‌تواند به دو صورت افقی یا عمودی رخ دهد. علاوه‌بر این امکان دارد تا در برخی از طبقات خاص این اتفاق بروز یابد یا این‌که در زمان استفاده از آسانسور به‌طور کلی وجود داشته باشد.

اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین سؤالی که مطرح می‌شود این است که دلیل لرزش‌های کابین در آسانسور چیست؟. آیا در صورت وجود این لرزش‌ها نیاز به تعمیر آسانسور وجود دارد؟. از موارد اصلی که موجب لرزش در کابین می‌شوند طریقه نصب ریل است که در صورت نصب غیراصولی احتمال به‌وجود آمدن این مشکل افزایش می‌یابد.

دلیل لرزش کابین آسانسور

به‌طور کلی عوامل و دلایل متعددی وجود دارند که سبب ایجاد لرزش در کابین آسانسور می‌شوند. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نحوه نصب و عدم توجه کافی در زمان راه‌اندازی و نصب آسانسور اشاره کرد. لرزش کابین در برخی از مواقع بسیار کم است، به‌طوری که حتی بسیاری از افراد متوجه این لرزش نمی‌شوند؛ اما در طول زمان باعث به‌وجود آمدن اثرات مخربی در سیستم آسانسور خواهد شد. علاوه‌بر این امکان کاهش یافتن ایمنی آسانسور نیز وجود خواهد داشت.

یکی دیگر از دلایل بسیار مهمی که باعث ایجاد لرزش کابین آسانسور خواهد شد نصب غیراصولی ریل است. در واقع اگر ریل به‌درستی نصب نشود باعث گیر کردن آسانسور و لرزش در کابین آن می‌شود. این موضوع به دلیل فاصله نامناسب بین اتصالات ریل یا عدم شاقول کاری مناسب برای ریل خواهد بود. در صورتی که سایز ریل نیز به‌درستی انتخاب نگردد باعث وقوع این مشکل در آسانسور می‌شود. در این مواقع به مرور زمان شاهد خرابی آسانسور خواهید بود.

انتظار می‌رود تا در زمان استفاده از ریل به کیفیت آن نیز توجه داشته باشید. پیش از نصب ریل باید سطح آن کاملاً صیقل داده شود؛ چراکه در صورت صاف نبودن سطح ریل، لرزش کابین به‌وجود خواهد آمد. یکی از موارد بسیار مهم دیگری که پیش از تعمیر آسانسور باید به آن توجه نمایید سرویس و بازبینی مکرر ریل‌ها است. هرگونه شی خارجی روی ریل سبب لرزش در کابین می‌گردد.

نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت بوده، طراحی مناسب و اصولی کابین آسانسور است. البته جنس کابین آسانسور نیز در لرزش یا عدم لرزش کابین آسانسور نقش مهمی ایفا می‌کند. به عنوان مثال کابین‌هایی که با ورق‌های جانبی نازک ساخته می‌شوند معمولاً دارای لرزش هستند. در برخی دیگر از مواقع دلیل لرزش کابین آسانسور می‌تواند ساییدگی لبه‌ها پاراشوت آسانسور و اصطحلاک آن با ریل باشد؛ که این موضوع به دلیل عدم تنظیم درست و مناسب درزگیر‌های آسانسور اتفاق می‌افتد.

توجه داشته باشید که تنظیم نامناسب درب و تنظیم نبودن سیستم تعلیق آسانسور و وزنه‌های تعادل می‌توانند نقش مهمی را در به‌وجود آمدن این لرزش داشته باشند. به‌طوری که معمولاً به علت تقارن داشتن سیم بکسل ساییدگی لنت‌های کفشک افزایش می‌یابد و استهلاک بین کفشک‌ها را شاهد خواهید بود؛ که سبب می‌گردد لرزش در کابین احساس شود.

شایع‌ ترین علت لرزش کابین آسانسور چیست؟

لرزش کابین آسانسور می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما به‌طور کلی می‌توان گفت شایع‌ترین علت که در بسیاری از مواقع رخ می‌دهد وجود مشکلات فنی در فلکه کشش و هرزگرد روی دیوار است. علاوه‌بر این به دلیل خرابی در موتور آسانسور و بروز مشکل در درایور‌ها امکان به‌وجود آمدن لرزش کابین وجود خواهد داشت. در بسیاری از مواقع نیز خراب شدن سیم بکسل و عدم بالانس متناسب بین هرزگرد و کشش سبب ایجاد این مشکل می‌گردد. توصیه می‌شود تا پیش از اقدام به تعمیر آسانسور کنید، از برخورد کابین با جداره‌ها اطمینان یابید؛ چراکه این موضوع نیز باعث به‌وجود آمدن لرزش در کابین خواهد شد.

 

راهکار‌های مناسب برای رفع لرزش کابین آسانسور

راهکار‌های بسیار مناسب و ساده‌ای وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان اقدام به رفع لرزش کابین نمود. یکی از این راهکار‌ها استفاده از سوهان ریل است. این وسیله با برطرف کردن زنگ و گردوغبار روی سطح ریل باعث می‌شود تا لرزش و لغزش در زمان عبور آسانسور از ریل به حداقل برسد. چرب کردن و روغن‌کاری مکرر و جلوگیری از خشک شدن آن‌ها سبب می‌گردد تا حرکت تسمه‌ها به سادگی و راحتی انجام گیرد که این موضوع نیز باعث کاهش لرزش و صدا در کابین خواهد شد.

از دیگر راهکار‌های اساسی که باعث از بین رفتن لرزش در کابین آسانسور می‌شود، استفاده از سایز ریل مناسب است. علاوه‌بر این عدم نصب صحیح اتصالات کابین نیز در زمان مونتاژ باعث به‌وجود آمدن لرزش می‌شود که با بررسی کردن و آچارکشی مرتب آن‌ها این مشکل برطرف خواهد شد.

کلام پایانی

در زمان نصب آسانسور باید به برخی از موارد فنی توجه شود، در غیر این صورت در زمان استفاده از آسانسور و در طولانی مدت شاهد به‌وجود آمدن برخی از مشکلات خواهید بود. یکی از این مشکلات لرزش کابین آسانسور است که به دلایل مختلفی می‌تواند به‌وجود بیاید. به‌طور کلی می‌توان گفت لرزش‌های آسانسور عموماً به دو صورت عمودی و افقی هستند که هر یک از آن‌ها به دلیل نقص یا عدم نصب صحیح و اصولی آسانسور اتفاق می‌افتند. در واقع دلایل لرزش کابین آسانسور و راه‌های جلوگیری از آن اهمیت زیادی دارند و با در نظر گرفتن موارد فنی برطرف خواهند شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست خدمات

تماس با ما