آدرس

تهران، رسالت، فرجام

آدرس

تهران، رسالت، فرجام

مهم ‌ترین دلایل نقص فنی آسانسور چیست؟

فهرست مطالب

امتیاز خود را ثبت کنید

آسانسورها به بخشی ضروری از زندگی روزمره ما تبدیل‌ شده‌اند؛ به‌خصوص در ساختمان‌های بلند که راه‌ پله گزینه‌ای کاربردی نبوده و مردم را بسیار خسته می‌کند. آسانسور توسط شخصی به نام الیشا گریوز اختراع شد. هنگامی‌که او اولین آسانسور نفربر ایمنی را در کنوانسیون کریستال پالاس در شهر نیویورک معرفی کرد، اختراع او تماشاگران را تحت تأثیر قرار داد و اولین آسانسور نفربر در سال 1856 در شهر نیویورک نصب گردید. باتوجه به آنچه گفته شد، آسانسور یکی از بزرگ‌ترین و کارآمدترین اختراعات بشر به حساب می‌آید؛ اما آسانسورها همواره کاملاً ایمن نخواهند بود. خرابی آسانسور ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و درک این دلایل برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی مهم است.

برنامه ‌ریزی مناسب

کلید یک بازرسی موفق داشتن یک برنامه و پیروی از آن در هر  برهه زمانی است. به همین دلیل است که چک ‌لیست تعمیر و نگهداری آسانسور می‌تواند یک ابزار فوق‌العاده مفید برای هر کسی که مسئول تعمیر و نگهداری آسانسور است باشد. به ‌عنوان‌ مثال یکی از جزئیات مهم؛ اما نسبتاً کوچک در داخل آسانسور دکمه توقف اضطراری است. اگر این کلید به ‌عنوان بخشی از تعمیر و نگهداری منظم آسانسور مورد بررسی قرار نگیرد، ممکن است برای هر کسی که سوار آن می‌شود فاجعه‌بار باشد.

تضمین عاری بودن منطقه گودال آسانسور از موانع نیز یکی از مهم‌ترین نکات در سرویس آسانسور به شمار می‌رود؛ به ویژه باتوجه به این‌که نصابان و تعمیرکاران آسانسور بالاترین از میزان آسیب را در میان کسانی که در صنعت ساخت‌وساز هستند، برخوردار خواهند بود.

تا زمانی که آسانسورها در شرایط خوب نگهداری شوند، می‌توانند به ارائه خدمات ایمن و قابل ‌اعتماد برای افراد ادامه دهند. با این‌ حال، همه صاحبان املاک آن‌طور که باید اولویت بالایی برای سرویس و تعمیر آسانسور قائل نیستند. به همین دلیل عدم مراقبت مناسب یکی از علل اصلی حوادث ناشی از این تجهیزات به حساب می‌آید. برای کمک به اطمینان از بالاترین سطح ایمنی آسانسور، بازرسی منظم ضروری است.

عدم تعمیر، نگهداری و سرویس آسانسور

یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی آسانسور عدم تعمیر و نگهداری آن است. آسانسورها ماشین‌آلات پیچیده‌ای هستند که برای اطمینان از عملکرد صحیح آن‌ها نیاز به سرویس منظم خواهد بود. بدون تعمیر و نگهداری مناسب، اجزای آسانسور ممکن است فرسوده یا آسیب ‌دیده شوند، که منجر به نقص در عملکرد آسانسور می‌گردد که در نتیجه می‌تواند باعث خرابی کامل آسانسور شود. سرویس آسانسور باید توسط متخصصان واجد شرایطی انجام گیرد که برای شناسایی مشکلات احتمالی و رفع آن‌ها از قبل آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

 

فرسودگی آسانسور

یکی دیگر از دلایل خرابی آسانسور، فرسودگی و قدیمی شدن قطعات آن است. از آسانسورها به‌طور مکرر استفاده می‌شود و این استفاده مداوم می‌تواند به‌ مرور زمان فرسودگی قطعات را در پی داشته باشد. به‌ عنوان ‌مثال ممکن است کابل‌های آسانسور فرسوده شده، درهای آن خراب شوند و موتورهای آسانسور نیز فرسوده گردند. این مسائل می‌تواند باعث از کار افتادن آسانسور یا اختلال در عملکرد آن شود و در شرایطی خطر جدی را برای افراد به وجود آورد.

 

مشکلات برقی

مشکلات برقی نیز یکی از دلایل رایج خرابی آسانسور هستند. آسانسورها برای عملکرد خود به سیستم‌های الکتریکی متکی بوده و هرگونه مشکل در این سیستم‌ها می‌تواند باعث از کار افتادن این دستگاه شود. به ‌عنوان ‌مثال نوسانات برق یا شوک‌های الکتریکی می‌توانند به سیستم‌های کنترل آسانسور یا موتورها آسیب برسانند و منجر به نقص در عملکرد آسانسور گردند که در نهایت منجر به خرابی آسانسور خواهد شد.

 

مشکلات مکانیکی

مشکلات مکانیکی یکی دیگر از دلایل خرابی آسانسور خواهند بود. آسانسورها برای عملکرد خود به سیستم‌های مکانیکی مانند قرقره‌ها، چرخ‌دنده‌ها و موتورها متکی هستند. هرگونه مشکل در این سیستم‌ها می‌تواند باعث از کار افتادن آسانسور یا خرابی آن شود. به ‌عنوان ‌مثال اگر موتور آسانسور از کار افتد، آسانسور نمی‌تواند بین طبقات حرکت کند.

 

استفاده نادرست

یکی دیگر از دلایل خرابی آسانسور استفاده نادرست یا سوءاستفاده از آن است. آسانسورها به‌گونه‌ای طراحی ‌شده‌اند که می‌توانند وزن خاصی را تحمل کنند و در صورت تجاوز از این حد، ممکن است این دستگاه آسیب ببیند یا از کار بیفتد. علاوه‌بر این، افرادی که در آسانسور زیاد حرکت می‌کنند یا می‌پرند، می‌توانند به سیستم تعلیق آسانسور یا سایر اجزای آن آسیب وارد نمایند و منجر به اختلالاتی شود که می‌تواند  توقف کار آسانسور را به همراه داشته باشد.

 

عوامل محیطی

در نهایت، عوامل محیطی نیز می‌توانند به خرابی آسانسور کمک کنند. به ‌عنوان ‌مثال، آسانسورهایی که در مناطقی با رطوبت بالا یا دماهای شدید قرار دارند ممکن است که در سیستم مکانیکی یا الکتریکی آن‌ها اختلالاتی به وجود آیند. علاوه‌بر این، آسانسورهایی که در مناطقی با سطوح بالای گردوغبار یا آوار قرار گرفته‌اند ممکن است مشکلاتی در سیستم تهویه خود داشته باشند که می‌تواند باعث خرابی آسانسور و نیاز آن به تعمیر شود.

اگر آسانسور شما ناگهان از کار افتاد باید این 5  مرحله را انجام دهید.

در حالی‌که گیر افتادن در داخل آسانسور به‌ندرت اتفاق می‌افتد، می‌بایست در رابطه با این‌که در صورت بروز چنین موقعیتی چه‌کاری باید انجام دهیم، نکاتی را در نظر داشته باشید. آسانسورها می‌توانند متوقف شوند؛ به ‌عنوان ‌مثال زمانی که برق قطع می‌شود، زمانی که افراد از تجهیزات آسانسور سوءاستفاده می‌کنند یا زمانی که آسانسور ایراد دارد این اختلال رخ خواهد داد.

اگر آسانسور متوقف ‌شد، انجام مراحل زیر ضروری خواهد بود.

  • خونسردی خود را حفظ کرده و بدون این‌که یکتکنسین خبره یا سازمان آتش‌نشانی اجازه اجازه خروج از آسانسور را داده باشد، آن‌ را ترک کنید.
  • برای درخواست کمک، از دکمه اضطراری آسانسور،اینترکام یا تلفن استفاده کنید.
  • همیشه از در فاصله داشته باشید و سعی نکنیدبه‌زور درها را باز کنید.
  • به یاد داشته باشید که آسانسور دارای منافذ گردش هوا است؛ بنابراین هیچ محدودیتی برای هوای موجود در داخل کابین وجود نخواهد داشت.
  • منتظر رسیدن کمک از سوی افراد واجد شرایط باشید. در صورت لزوم، تنهایک تکنسین واجد شرایط یا سازمان آتش‌نشانی باید عملیات نجات را انجام دهد.

سخن پایانی

آسانسورها ماشین‌های پیچیده‌ای هستند که برای اطمینان از عملکرد صحیح، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. خرابی آسانسور می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله عدم نگهداری، فرسودگی، مشکلات الکتریکی، مشکلات مکانیکی، سوءاستفاده یا استفاده نادرست و عوامل محیطی رخ دهد. برای جلوگیری از خرابی آسانسور، برنامه‌ریزی منظم برای سرویس و تعمیر آسانسور، نظارت بر محدودیت وزن و آموزش افراد در مورد استفاده صحیح از این دستگاه حائز اهمیت خواهد بود. با انجام این مراحل، مالکان و مدیران ساختمان می‌توانند اطمینان حاصل نمایند که آسانسورها برای همه افراد ایمن و قابل ‌اعتماد هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست خدمات

تماس با ما