آدرس

تهران، رسالت، فرجام

آدرس

تهران، رسالت، فرجام

آیا امکان نصب و راه ‌اندازی آسانسور در ساختمان ‌های قدیمی وجود دارد؟

فهرست مطالب

امتیاز خود را ثبت کنید

بسیاری از ساختمان‌های قدیمی با مشکل عدم وجود آسانسور روبه‌رو هستند. نبود آسانسور می‌تواند مشکلات زیادی را برای ساکنین به وجود بیاورد. این مشکلات معمولاً برای افراد سالخورده و افرادی که محدودیت حرکتی دارند آزاردهنده است. علاوه بر این استفاده زیاد از پله باعث فرسایش مفاصل خواهد شد. در سال‌های گذشته تقاضا برای نصب و راه‌اندازی آسانسور در ساختمان‌های قدیمی به شکل چشمگیری افزایش یافته و با پیشرفت فناوری و تکنولوژی امکان نصب و راه‌اندازی آسانسور در بسیاری از ساختمان‌های قدیمی فراهم شده است.

نصب آسانسور در ساختمان ‌های قدیمی

نصب آسانسور در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و انبار نیازمند بازدید از ساختمان به واسطه افراد متخصص و کارشناس شرکت نصاب است. در زمان نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی باید مواردی مانند مقاومت سازه و امکان تقویت آن را مورد بررسی قرار داد. با در نظر گرفتن پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن سیستم‌های بالابر جدید در حال حاضر امکان نصب آسانسور در بسیاری از بنا‌های قدیمی وجود دارد.

اما باید در زمان نصب به موارد ایمنی توجه شود. به همین منظور حداقل فضای مورد نیاز جهت نصب آسانسور۱۰۰ در۱۶۰ یا ۱۴۵ است. با توجه به این‌که اندازه درب آسانسور ۱۴۵ بوده در اندازه پایین‌تر از ۱۲۰ قابل اجرا نخواهد بود. قیمت آسانسور نیز از موارد مهم در زمان نصب به شمار می‌رود.

نصب آسانسور در ساختمان ‌های قدیمی در چه مکان ‌هایی ممکن است؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که بسیاری از افراد برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی مطرح می‌نمایند این است که در چه مکان‌هایی می‌توان اقدام به نصب آسانسور نمود. بسیار مهم بوده که در زمان نصب از تجهیزات آسانسور استاندارد و با کیفیت استفاده شود. برای پاسخ به این سؤال باید در نظر داشت که در بسیاری از ساختمان‌های قدیمی متأسفانه محلی برای نصب آسانسور تعبیه نشده و این چالش یکی از مهم‌ترین موضوعات برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی به حساب می‌آید. در صورتی که بین آسانسور و نورگیر فضای مناسبی وجود داشته باشد می‌توان شرایط نصب آسانسور را فراهم کرد.

در صورت وجود امکان نصب آسانسور در فضایی بین راه پله، درب آسانسور در مجاورت درب ورودی واحد‌ها قرار خواهد گرفت. در این صورت نیاز به تخریب به کمترین حد ممکن می‌رسد؛ اما در صورتی که چنین فضایی وجود نداشته باشد می‌توان از نورگیر برای نصب آسانسور استفاده کرد. علاوه بر این امکان نصب آسانسور در حیاط نیز وجود دارد. برای نصب آسانسور نیازمند تخریب بخشی از ساختمان و به وجود آوردن فضای مناسبی برای این کار هستید. پیشنهاد می‌شود تا از شرکت‌های معتبری مانند زرین آسانسور برای راه‌اندازی آسانسور استفاده کنید.

برای نصب آسانسور نیاز به حفر چاله آسانسور و برق سه فاز است؟

یکی دیگر از سؤالاتی که در زمان نصب آسانسور بسیار حائز اهمیت به شمار می‌آید این بوده که آیا نیاز به حفر چاله آسانسور و برق سه فاز است. اگر از آسانسور هیدرولیک خانگی یا هوم لیفت استفاده نمایید نیازی به حفر چاله آسانسور نخواهد بود. علاوه بر این، این آسانسور‌ها بدون نیاز به برق سه فاز کار می‌کنند و برای راه‌اندازی آن‌ها نیاز به برق تک فاز ۲۲۰ ولت است.

آسانسور‌های هوم لیفت در سال‌های اخیر در بسیاری از ساختمان‌های قدیمی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این آسانسور‌ها نیازی به تعبیه موتورخانه در پشت بام نداشته و صدای بسیار کمی دارند. در حال حاضر مناسب‌ترین آسانسور برای منازل مسکونی قدیمی که امکان ساخت موتورخانه و حفر چاه آسانسور در آن‌ها وجود ندارد، آسانسور‌های هوم لیفت هستند.

برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی که فضایی برای نصب آن وجود ندارد و به این علت که نصب باید در فضای مشاع ساختمان انجام شود، رضایت کلیه ساکنین شرط اول و ضروری برای شروع کار خواهد بود. در بسیاری از مواقع یکی از مهم‌ترین دلایل عدم نصب آسانسور در واحد‌های مسکونی قدیمی عدم رضایت ساکنین است.

بهترین آسانسور برای نصب در ساختمان‌ های قدیمی

با در نظر گرفتن شرایط ساختمان می‌توانید از انواع آسانسور‌های کششی و آسانسور‌های هیدرولیک یا هوم لیفت استفاده کنید. در واقع تشخیص این‌که چه نوع آسانسوری برای ساختمان مناسب است با نظر کارشناس فنی مشخص می‌شود. در صورت وجود شرایط نصب می‌توانید از کابین‌های شیشه‌ای و برخی از کابین‌های مدرن استفاده نمایید.

برای نصب آسانسور در ساختمان ‌های قدیمی به اخذ مجوز نیاز است؟

در صورت نصب آسانسور بدون مجوز یا بدون دریافت تأییدیه‌های لازم مانند تأییدیه استاندارد آسانسور، امکان دارد مالکین در زمان فروش ساختمان با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند. در این صورت آسانسور‌ها تحت پوشش بیمه‌های حوادث نیز قرار نخواهند گرفت.

آیا امکان نصب آسانسور در منازل دوبلکس یا سوبلکس وجود دارد؟

یکی از مزایای نصب آسانسور‌های هیدرولیک خانگی یا سانسور‌های هوم لیفت این است که می‌توان آن‌ها را در داخل واحد‌های دوبلکس یا سوبلکس استفاده کرد. علاوه بر این امکان نصب این آسانسور‌ها در فروشگاه‌های چند طبقه نیز ممکن است؛ اما پیش از نصب آسانسور باید به موارد بسیار مهم توجه داشته و از نظر کارشناسان مجرب بهره ببرید تا در زمان نصب با مشکلات احتمالی مواجه نشوید.

مراحل نصب آسانسور در ساختمان‌ های قدیمی

برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی نیازمند طی کردن برخی از مراحل هستید. در مرحله اول باید اقدام به بررسی شرایط ساختمان و مطالعه فنی برای نصب کنید. در این مرحله توجه به ویژگی‌های ساختمان قدیمی بسیار حائز اهمیت خواهد بود، بنابراین نیاز است تا وضعیت ساختمان را تجزیه و تحلیل نمایید.

در مرحله دوم کارشناس فنی با در نظر گرفتن گزارشات موجود از مرحله اول برخی از عوامل مانند رضایت همسایگان و وضعیت سنی و همچنین شرایط مالی را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که فضای مناسبی برای نصب آسانسور در ساختمان وجود نداشته یا امکان جابه‌جایی راه پله ممکن نباشد، می‌توان از حیاط برای نصب آسانسور استفاده کرد.

به همین منظور در برخی از ساختمان‌های قدیمی از فضای حیاط برای اجرا و نصب آسانسور استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید که نصب آسانسور با جابه‌جایی راه پله یک راه حل پیچیده و سخت است. این روش در زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نمی‌توان از محیط بیرونی برای نصب استفاده کرد.

کلام پایانی

برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی باید قوانین آن را بدانید. برای نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی باید در وهله اول به بررسی ساختمان از نظر فنی اقدام کنید. علاوه بر این رضایت تمامی اهالی ساختمان برای انجام این کار ضروری خواهد بود. یکی از سؤالاتی که بسیاری از افراد مطرح می‌نمایند این است که آیا امکان نصب و راه‌اندازی آسانسور در ساختمان‌های قدیمی وجود دارد؟ به طور کلی می‌توان گفت با در نظر گرفتن سازه و استفاده از فضا‌های موجود می‌توان به نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی اقدام نمود. برای نصب آسانسور می‌توان از فضای نورگیر استفاده کرد؛ اما امکان استفاده از محیط حیاط نیز برای نصب وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم درخواست خدمات

تماس با ما